Preview

Humans and their health

Advanced search

Dynamics of change in students’ physical fitness while physical exercising and after stopping it

https://doi.org/10.21626/vestnik/2017-3/13

Abstract

The research covered 206 students of 1st and 2nd years of A.I. Evdokimov Moscow State University of Medicine and Dentistry aged 17.5±1.5. The aim of the current research was to study the dynamics of changes in students’ physical fitness while being engagied in physical exercises within the curriculum and a year after stopping it through comparing two methodologies of teaching physical culture: standard and modified developed by us on the basis of yoga. As the research showed that girls engaged in yoga tended to improve their physical fitness for a number of indexes (increase in a standing jump distance and time reduction in the 100 meters), as compared to girls engaged in physical culture according to the traditional methodology. A year after stopping the active interference a tendency to maintain the level of fitness in all investigated indexes was exhibited for the students engaged in yoga, while the students taught according to the traditional methodology tended to decrease the level of physical fitness that manifested itself in worse performance of the studied norms of GTO (a complex of physical exercises “Ready for Labour and Defense”).

About the Authors

A. P. Anishchenko
A.I. Evdokimov Moscow State University of Medicine and Dentistry
Russian Federation


E. V. Burdukova
A.I. Evdokimov Moscow State University of Medicine and Dentistry
Russian Federation


N. G. Ignatov
Pharmaceutical college "New knowledge"
Russian Federation


S. V. Chausova
N.I. Pirogov Russian National Research Medical University
Russian Federation


Z. A. Alighishieva
Losino-Petrovsky Central Municipal Hospital
Russian Federation


K. G. Gurevich
A.I. Evdokimov Moscow State University of Medicine and Dentistry
Russian Federation


References

1. Анищенко А.П., Архангельская А.Н., Дмитриева Е.А., Ураков А.Л., Рогозная Е.В., Игнатов Н.Г., Гуревич К.Г. Разработка и обоснование модифицированной методики ведения занятий физической культурой для студентов // Вестник новых медицинских технологий. - 2016. - Т. 23, № 6. - С. 105-109.

2. Анищенко А.П., Архангельская А.Н., Игнатов Н.Г., Гуревич К.Г. Динамика показателей физического развития и физической подготовленности студентов 1-2 курса медицинского вуза под воздействием занятий физической культурой с преимущественным использованием аштанга-йоги // Физическая культура и спорт: наука и практика. - 2016. - № 4. - С. 61-66.

3. Анищенко А.П., Архангельская А.Н., Гуревич К.Г., Дмитриева Е.А., Игнатов Н.Г., Рогозная Е.В. Особенностия физического развития студентов вузов // Курский научно-практический вестник «Человек и его здоровье». - 2016. - № 2. - С. 113-115.

4. Анищенко А.П., Игнатов Н.Г., Гуревич К.Г. Индивидуальная адаптация студентов к физической нагрузке // Системный анализ и управление в биомедицинских системах. - 2016. - Т. 15, № 3. - С. 470-473.

5. Анищенко А.П., Архангельская А.Н., Игнатов Н.Г., Гуревич К.Г. Разработка критериев успешности выполнения студентами-медиками программы по физической культуре // Системный анализ и управление в биомедицинских системах. - 2016. - Т. 15, № 3. - С. 511-514.

6. Воронин В. Хатха-йога: что мы можем взять из нее? // Наука и жизнь. - 1980. - № 10. - С. 138-142.

7. Иванов В.Д., Горбачева А.Д. ГТО - вчера, ГТО - сегодня, ГТО - завтра // Педагогический опыт: теория, методика, практика. - 2015. - № 4 (5). - С. 495-498.

8. Матосян К.А., Оранская А.Н., Пустовалов Д.А., Черепкова Е.В., Скотникова Ю.В., Бурдюкова Е.В., Анищенко А.П. Гуревич К.Г., Ханферьян Р.А. Особенности количественного состава жировой ткани в организме в пубертантном и постпубертатном возрасте с учетом возраста, пола, уровня физической активности и характера питания // Вопросы питания. - 2015. - Т. 84, № 5. - С. 90-96.

9. Прокофьева Д.Д. Физкультурно-спортивный комплекс ГТО. Нормы ГТО и поиск новой идеологии в России // Культура физическая и здоровье. - 2016. - № 2 (57). - С. 17-19.

10. Martin E.C., Dick A.M., Scioli-Salter E.R., Mitchell K.S. Impact of a Yoga Intervention on Physical Activity, Self-Efficacy, and Motivation in Women with PTSD Symptoms // J Altern Complement Med. - 2015. - Vol. 21, N 6. - P. 327-332. - doi: 10.1089/acm.2014.0389.

11. Park C.L., Braun T., Siegel T. Who practices yoga? A systematic review of demographic, health-related, and psychosocial factors associated with yoga practice. // J. Behav Med. - 2015. - Vol. 38, N 3. - P. 460-471. - doi: 10.1007/s10865-015-9618-5.

12. Sarkar S., Varshney M. Yoga and substance use disorders: A narrative review // Asian J Psychiatr. - 2017. - Vol. 25. - P. 191-196. - doi: 10.1016/j.ajp.2016.10.021.

13. Stephens I. Medical Yoga Therapy // Children (Basel). - 2017. - Vol. 4, N 2. - pii: E12. - doi: 10.3390/children4020012.

14. Wertman A., Wister A.V., Mitchell B.A. On and Off the Mat: Yoga Experiences of Middle-Aged and Older Adults // Can J Aging. - 2016. - Vol. 35, N 2. - P. 190-205. - doi: 10.1017/S0714980816000155.

15. Wise J. Yoga may improve symptoms of lower back pain, says Cochrane review // BMJ. - 2017. - Vol. 356. - P. j183. - doi: 10.1136/bmj.j183.


Review

For citations:


Anishchenko A.P., Burdukova E.V., Ignatov N.G., Chausova S.V., Alighishieva Z.A., Gurevich K.G. Dynamics of change in students’ physical fitness while physical exercising and after stopping it. Kursk Scientific and Practical Bulletin "Man and His Health". 2017;(3):76-80. (In Russ.) https://doi.org/10.21626/vestnik/2017-3/13

Views: 514


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-5746 (Print)
ISSN 1998-5754 (Online)